XIX 2009
Wspomnienie o śp. prof. dr. hab. Andrzeju Wójciku (1926 – 2009) odczytane podczas żałobnego posiedzenia Senatu UAM w dniu 27 kwietnia 2009 r. – Kazimierz Liman 5
Spis prac naukowych prof. dr. hab. Andrzeja Wójcika 1958–2009 9
Przemówienie wygłoszone w czasie żałobnego posiedzenia Senatu UAM w dniu 27 kwietnia 2009 r. – Elżbieta Wesołowska 13
Wiersz wygłoszony w dniu habilitacji Andrzeja Wójcika – Jerzy Danielewicz 15
COMMENTATIONES AD LITTERAS GRAECAS PERTINENTES
Beyond Myth: in Search of Archaic Greek Theology – Magdalena Jarczyk 17
Didaskein i terpein u Homera – Włodzimierz Appel 27
Zniekształcone odbicie, czyli Antygona i Kreon – Barbara Bibik 37
Come vivere per godersi la vecchiaia; analisi della conversazione di Socrate e Cefalo (Pl. Rep. 328b-331d) – Anna Głodowska 51
Wizerunek „wybawcy” Hellady u Isokratesa – Anna Ryś 63
The Hellenistic gymnasium and the pleasures of paideia – Victor Alonso Troncoso 71
A Lesson for the King: Sotades’ Invective against Ptolemy (fr. 1 and 16 Powell) and Callimachus’ Epigram 1 Pfeiffer – Jan Kwapisz 85
Pleasure and instruction in the Prologue of Longus’ Daphnis and Chloe – Bruce Duncan MacQueen 95
Paideia Klemensa Aleksandryjskiego na przykładzie jego Hymnu do Chrystusa Zbawiciela – Agnieszka Heszen 121
Peculiarities of the non-Greek world in Heliodorus’ Aethiopica – Sylwester Dworacki 135
Euzebiusza z Cezarei polemika z ideałem theios aner – Anna Kotłowska 143
COMMENTATIONES AD LITTERAS LATINAS PERTINENTES
Działalność moralno-obyczajowa Marka Porcjusza Katona na podstawie traktatu agronomicznego De agri cultura – Sylwia Szczygieł 149
Fabula togata. Dydaktyzm w fazie transformacji kulturowej – Lucyna Stankiewicz 159
O dzielności, prawości, szczęściu i losie. Dydaktyzm w tragedii rzymskiej czasów republiki – Barbara Har t leb-Kropidło. 169
Mittatur senex in scholas – opinie Seneki Retora o retorach, sztuce wymowy i jej nauczaniu w praefationes ksiąg Oratorum et rhetorum sententiae, divisiones, colores – Magdalena Nowak 177
Dydaktyzm jako forma wypowiedzi poetyckiej w Sztuce kochania Owidiusza – Mariusz Zagórski 195
Czego może nauczyć wygnany poeta? Dydaktyczne aspekty wygnańczych utworów Owidiusza – Marlena Puk 207
Umrzeć z ciekawości. Portret rzymskiego naukowca – Rados ław Piętka 217
Lingwistyczny dydaktyzm Nocy attyckich Aulusa Geliusza – Huber t Wolanin 231
Vade mecum – Arnobiańska recepta na Eden – Anna Kucz 241
Nauczyciel cesarza. Auzoniusz w Gratiarum actio – Juliusz Rogowski 249
Rzymska idea samobójstwa – Tomasz Sapota 281
Rhetoric in the Service of Contemplation in St. Augustine – Mateusz Stróżyński 289
COMMENTATIONES AD RECENTIOREM LATINITATEM PERTINENTES
Erotodidactica meretricum. Szkoła kurtyzan w komedii łacińskiej od Plauta i Terencjusza po XVII wiek – Krzysztof Rzepkowski 297
Historisches Epos, Lehrgedicht, Epithalamium. Zu den Res Danicae des Cimbricus Erasmus Michaelius Laetus – Gottfried Kreuz 317
Antike Frauenschicksale als moralische Lehrstu¨cke in Boccaccio’ De mulieribus claris – Franz Roemer 335
Delectare oder docere? Zitate aus den Werken des Ovid in einem Emblembuch aus dem 17. Jahrhundert – Barbara Milewska-Waźbińska 345
Mikołaj Radziwiłł Rudy – bohater pozytywny w eposie Jana Radwana Radivilias – Jolanta Malinowska 355
Cyceron – nauczyciel śląskiej młodzieSy. Dydaktyzm w retoryce, czyli o wykorzystaniu retoryki cycerońskiej na przykładzie śląskich gimnazjów humanistycznych od XVI do XVIII w. – Beata Gaj 363
VARIA
Antoni Ludwik Sioda (1845–1903) – polski nauczyciel gimnazjalny przedmiotów humanistycznych – Roman Edmund Sioda 375
CORRIGENDA
Sprostowanie dot. artykułu Kazimierza Korusa w „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 2008, vol. XVIII 381
Album auctorum 382
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.